Про проект  

ВИБОРИ в Україні і світі  


ВИБОРИ 2019

ЯК ГОЛОСУВАТИ ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИМ ОСОБАМ;

Для того, щоб проголосувати, внутрішньо переміщеним особам потрібно звернутися до відділення Державного реєстру виборців за місцем проживання і написати заяву про тимчасову зміну місця голосування. У заяві потрібно буде вказати виборчу дільницю, на якій ви хочете проголосувати.

При цьому з собою обов'язково потрібно мати тільки паспорт. Виборці, виборча адреса яких знаходиться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, можуть не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування. Виборці, виборча адреса яких знаходиться на тимчасово окупованих територіях районів, міст, селищ і сіл, їх частин у Донецькій та Луганській областях, межі та перелік яких визначаються Президентом України у порядку, передбаченому ДОВІДКОВО!!! Законом України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", можуть не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування. Подати заяву потрібно не пізніше, ніж за п'ять днів до виборів, тобто до 25 березня.

Постанова ЦВК від 13 вересня 2012 року № 893 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси».

ДЕТАЛЬНО У ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=CJW0SNI9Co0

ЩО ТАКЕ ПРЯМИЙ І НЕПРЯМИЙ ПІДКУП ВИБОРЦІВ І ЯКА ЗА ЦЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

ТЕБЕ намагаються підкупити – забрати твій ГОЛОС!

Обирай СВІДОМО! Адже за гроші, гречку, послуги, які отримаєш СЬОГОДНІ – ТИ ЗАВТРА БУДЕШ ПЛАТИТИ ПОГІРШЕННЯМ ЖИТТЯ ТА СВОЇМИ ПРАВАМИ!

ЗБЕРЕЖИ СВІЙ ГОЛОС ЗАРАДИ МАЙБУТНЬОГО!

Підкуп – СТОП!!!

ДОВІДКОВО!!! Підкуп може бути прямим, що полягає в отриманні виборцем (чи іншим адресатом) грошей чи подарунків безпосередньо під час голосування, і непрямим, який полягає, наприклад, в організації благодійних обідів для виборців, роздаванні гуманітарної допомоги, укладенні договору щодо надання послуг з подальшою виплатою преміальних у разі перемоги кандидата тощо. При цьому слід враховувати, що дії осіб, які надають предмет підкупу виборцям чи кандидатам на посади, містять склад злочину, передбачений ст. 160 КК, так само як і дії  останніх з отримання предмету підкупу  є злочином.

Непрямий підкуп – безкоштовне надання товарів, послуг, наприклад:

 створення закладів безкоштовного громадського користування (безкоштовні їдальні, центри розповсюдження гуманітарної допомоги для малозабезпечених верств населення, переселенців з АРК Крим та зони АТО);

 надання навчальним закладам різного спрямування матеріальної допомоги у різноманітному вигляді (меблі, канцтовари, оргтехніка, ремонтні роботи);

 послуги з організації для громадян розважальних заходів різного масштабу (фестивалів, концертів, дискотек, вечірок у клубах, локальних розважальних заходів — виступів аніматорів, клоунів, лялькових вистав для дітей і дорослих, привітань та вручень подарунків мажоритарними кандидатами молодим на весіллях тощо);

 надання медичних послуг (організація медичних оглядів лікарів, безкоштовних ультразвукових, ренгеновських досліджень, послуг стоматологів, безкоштовного протезування зубів тощо);

 організація та проведення заходів релігійного характеру (безкоштовне проведення обрядів, організація прощ);

 надання послуг з оновлення інфраструктури міст/сіл коштом кандидатів (проведення ремонту доріг, житлових будинків, соціальних споруд, відновлення госпіталів для воїнів АТО, насичення їх медичним обладнанням)

 надання безкоштовних послуг у сільськогосподарській місцевості (ветеринарних — щеплення тваринам, знищення шкідників рослин і тварин, послуг зі зберігання сільськогосподарської продукції — оренда елеваторів, складів), оплата оренди земельних паїв, роздача молодняка худоби для відкорму з обіцянкою викупити дорослу худобу на забій за вигідною ціною тощо);

 надання безкоштовних подарунків (наборів продуктів, косметики, медикаментів, наборів отрути проти шкідливих комах та тварин та інше);

 надання безкоштовних туристичних послуг (як винагорода за перемогу у конкурсах/олімпіадах, оздоровлення дітей під час канікул/на свята, екскурсії для дорослих і дітей);

 надання безкоштовних консультативних юридичних послуг (через мережі громадських приймалень надання консультацій у галузі господарського, адміністративного, цивільного права).

Прямий підкуп — надання шляхом мережевого маркетингу або використання локального адміністративного ресурсу грошової винагороди за згоду проголосувати за конкретного кандидата (на підтвердження свого майбутнього вибору виборець мав підписатись у списку, здати конкретний корінець зі штрих-кодом, підписати суспільну угоду).

Відповідальність за підкуп

23 жовтня 2014 року вступив в силу Закон "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення виборчих прав громадян".

Згідно з Законом № 1703-VII, зокрема посилено кримінальну відповідальність за підкуп виборця, учасника референдуму.

Так, прийняття пропозиції, обіцянки або одержання виборцем для себе чи третьої особи неправомірної вигоди за вчинення чи невчинення будь-яких дій, пов’язаних з безпосередньою реалізацією ним свого виборчого права, караються штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2-х років, або обмеженням волі на той самий строк.

Пропозиція, обіцянка або надання виборцю неправомірної вигоди за будь-які дії, пов’язані з безпосередньою реалізацією ним свого виборчого права, караються обмеженням волі на строк до 3-х років або позбавленням волі на той самий строк з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років.

Здійснення передвиборної агітації шляхом надання підприємствам, установам, організаціям неправомірної вигоди або надання безоплатно товарів, робіт, послуг карається обмеженням волі на строк від 2 до 4 років або позбавленням волі на той самий строк з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років.

Закон посилює кримінальні санкції за вчинення злочинів щодо порушення виборчих прав громадян. Так, за перешкоджання вільному здійсненню громадянином свого виборчого права або права брати участь у референдумі, перешкоджання діяльності іншого суб'єкта виборчого процесу, члена виборчої комісії або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень, поєднані з підкупом, обманом або примушуванням, збільшено строк позбавлення волі з 2 до 3 років. Такий злочин класифікуватиметься як злочин середньої тяжкості.

За відповідні дії, вчинені за попередньою змовою групою осіб або членом виборчої комісії або іншою службовою особою з використанням свого службового становища, передбачається, зокрема, позбавлення волі на строк від 3 до 7 років, внаслідок чого такий злочин класифікуватиметься як тяжкий.

Також до тяжких злочинів тепер віднесено незаконну вимогу або вказівку службової особи з метою вплинути на рішення виборчої комісії (позбавлення волі на строк від 5 до 10 років), підробку виборчих документів (від 3 до 7 років), викрадення або приховування виборчої скриньки з бюлетенями або протоколу про підрахунок голосів виборців (від 5 до 7 років).

Законом також установлюється кримінальна відповідальність за отримання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі особою, яка не має права його отримувати (штраф від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 2 років, або обмеження волі на строк до 3 років).

Передбачається, що Закон сприятиме забезпеченню захисту виборчих прав громадян, посиленню відповідальності за їх порушення, наближенню законодавства України до законодавства ЄС.

ДЕТАЛЬНО У ВІДЕО

ЯК ПРОГОЛОСУВАТИ ТРУДОВОМУ МІГРАНТУ

ВИ ПРАЦЮЄТЕ І ЖИВЕТЕ НЕ ЗА МІСЦЕМ РЕЄСТРАЦІЇ і БАЖАЄТЕ ПРОГОЛОСУВАТИ там, де живете зараз - ТРЕБА змінити місце голосування.

Вам треба прийти з ПАСПОРТОМ до органу ведення ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРУ ВИБОРЦІВ у районі де Ви зараз мешкаєте. І подати заяву про тимчасову зміну місця голосування із зазначенням дільниці чи адреси, за якою ви бажає проголосувати. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування.

ДОВІДКОВО!!! Порядок тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси. Законом України "Про Державний реєстр виборців" (стаття 7) передбачено, що звернення виборця про  тимчасову зміну місця голосування повинне бути мотивованим. Зокрема, це може бути службове відрядження, фактичне проживання не за зареєстрованим місцем проживання, робота або навчання у відповідному населеному пункті або державі, перебування в санаторії, тощо.

При поданні заяви громадянин пред'являє документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, - паспорт громадянина України (у вигляді книжечки або у вигляді картки) або тимчасове посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянства України). Для громадян України - військовослужбовців документом, який пред'являється органу ведення Реєстру, також може бути посвідчення військовослужбовця або військовий квиток.

Звертаємо увагу що заява виборця про тимчасову зміну місця голосування подається до органу ведення Державного реєстру виборців особисто. Надсилання вказаної заяви поштою (електронною поштою) законодавством не передбачено.

До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни виборчої адреси. У разі якщо до заяви додаються копії документів, їх оригінали пред’являються органу ведення Реєстру для перевірки вірності цих копій.

До таких документів можна віднести довідку з місця роботи, довідку з місця навчання, документ, який підтверджує право власності або оренди на житло, яке знаходиться за місцем, де виборець хоче проголосувати, проїзні документи, путівка в санаторій, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. (Перелік таких документів не є вичерпним).

Також, dідповідно до ст. 274 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.

Позовну заяву може бути подано не пізніш як за 2 дні до дня голосування.

Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору.

Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно. Рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно. Оскарження рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців не перешкоджає його виконанню.

Якщо виборець, який проживає в Україні, та перебуватиме в день виборів за її межами,  може звернутися з заявою про тимчасову зміну місця голосування до органу ведення Реєстру за своєю виборчою адресою або до органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України.

Заяву  про тимчасову зміну місця голосування необхідно подати не пізніше ніж за п’ять днів до дня голосування на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, тобто до 25 березня 2019 року включно.

ДЕТАЛЬНО У ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=1WvDFgyZsuk

ПРАВА СПОСТЕРІГАЧІВ І ЖУРНАЛІСТІВ ПІД ЧАС ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ, ДНЯ ГОЛОСУВАННЯ І ПІДРАХУНКУ ГОЛОСІВ

ВИ БУДЕТЕ СПОСТЕРІГАЧЕМ або ЖУРНАЛІСТОМ в день виборів?

Ви маєте право :

 Бути присутніми на засіданнях (із дотриманням вимог закону) дільничних та окружної виборчкомів (у тому числі при підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування у територіальному виборчому окрузі).

- Робити фото, записувати аудіо і відео, НЕ ПОРУШУЮЧИ ТАЄМНИЦІ ГОЛОСУВАННЯ.

- Бути присутніми при видачі виборчих бюлетенів членам виборчкому, у тому числі для організації голосування вдома та при проведенні такого голосування.

Тільки СПОСТЕРІГАЧІ мають право:

- Звертатися з заявою чи скаргою у виборчком або суд для усунення порушень закону.

- Отримувати копії протоколів про передачу бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування у випадках, передбачених законом.

ДОВІДКОВО!!! Права спостерігачів регулюються ст. 70 ЗУ «Про вибори Президента України»

Офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації має право:

1) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружної виборчих комісій відповідного територіального виборчого округу з урахуванням положень, встановлених частиною дев’ятою статті 28 цього Закону, в тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування у територіальному виборчому окрузі;

2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування;

3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування;

4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування;

5) звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення;

6) складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;

7) вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;

8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених цим Законом;

9) реалізовувати інші права, передбачені цим Законом для офіційних спостерігачів.

10. Офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації не має права:

1) безпідставно втручатися в роботу виборчої комісії, чинити дії, що порушують законний хід виборчого процесу або неправомірно заважають членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження;

2) заповнювати замість виборця (у тому числі і на його прохання) виборчий бюлетень;

3) бути присутнім при заповненні виборцем виборчого бюлетеня у кабіні (кімнаті) для таємного голосування або іншим чином порушувати таємницю голосування.

Представники ЗМІ мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення на засіданні Центральної виборчої комісії, проте не більше двох осіб від одного засобу масової інформації (частина 9 статті 28 ЗУ «Про вибори Президента України»). Також представникам ЗМІ дозволено бути присутніми на таких же умовах:

на засіданнях окружної чи дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування,

на виборчій дільниці в день голосування у приміщенні, де проводиться голосування.

З іншого боку, виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні журналіста, якщо він протиправно перешкоджає його проведенню. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії присутніх на засіданні комісії.

Відповідно до статті 25 (1) ЗУ «Про інформацію», під час виконання  професійних  обов’язків  журналіст  має право здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів. Жодних спеціальних обмежень стосовно виборчого процесу з цього приводу в законодавстві немає. Проте журналіст не має порушувати таємниці голосування, оскільки за це передбачена кримінальна відповідальність (стаття 159 (1) Кримінального кодексу України). Це означає, що заборонено здійснювати фото- і відеозйомку бюлетенів, заповнених виборцем. Якщо сам виборець не заперечує проти цього, показує бюлетень у камеру чи повідомляє про свій вибір усно, журналіст може поширювати інформацію про голос виборця, але не варто це робити до закінчення голосування, адже подібна публікація може бути розцінена як порушення умов агітації.

ДЕТАЛЬНО У ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=j2GPIhPoGaY

Як перевірити чи є Ви в списку виборців?

Для того щоб проголосувати на виборах – перевірте себе у списках виборців. Це можна зробити з комп’ютеру чи смартфону. Наберіть в пошуку «особистий кабінет виборця»,  зайдіть на сторінку Державного реєстру виборців. Зайдіть в розділ «Перевірка включення». Заповніть вказані поля, отримайте код на вашу електронну пошту, внесіть його у відповідне поле та отримайте інформацію про свою дільницю. Обов’язково перевірте чи правильно внесені ваші персональні дані.

В разі невідповідності не пізніше як за 5 днів до дня голосування особисто подайте заяву з  доданими до неї документами (копіями документів), які підтверджують зазначені в ній відомості  до відділу Державного реєстру виборців, який знаходиться у районній адміністрації за Вашим зареєстрованим місцем проживання.

У разі відсутності у вас доступу до інтернету – зайдіть і перевірте себе у списках виборців у відділі ведення Державного реєстру виборців за Вашим зареєстрованим місцем проживання.

ДОВІДКОВО!!!

Для очної перевірки потрібно знайти своє прізвище у списках, вивішених у приміщенні дільничної виборчої комісії, до якої виборець належить, або ж прийти з паспортом до відділу ведення Державного реєстру виборців за місцем реєстрації.

Іменні запрошення на вибори ДВК повинні надсилати не пізніше як за 10 днів до дня голосування (не пізніше як за 3 дні до дати повторного голосування).

Якщо виборець виявив, що не включений у списки, він може звернутися до органу ведення реєстру за місцем проживання – і виправити це.

За кордоном слід звертатися до закордонної дипломатичної установи України за місцем свого проживання чи перебування із письмовою заявою із зазначенням відомостей про себе, копією документа, що посвідчує особу і підтверджує громадянство.

Виборці з окупованих територій України – Криму й Донбасу – можуть звернутися до будь-якого органу ведення реєстру щодо свого включення у списки.

У разі включення виборця до реєстру на адресу виборця приходить повідомлення про це.

Також виборець може тимчасово змінити місце голосування, подавши заяву до органу ведення реєстру з зазначенням дільниці чи адреси, за якою він бажає проголосувати, та документами, які підтверджують необхідність цього.

Якщо виборча адреса виборця – за межами України і на день голосування такий виборець перебуватиме на її території, заява подається до органу ведення реєстру за бажаною адресою або органу ведення реєстру виборців в Міністерстві закордонних справ України.

Якщо виборець проживає чи перебуває в Україні і має намір голосувати в іншій державі, заява подається до органу ведення реєстру за виборчою адресою заявника або органу ведення реєстру виборців у МЗС.

Якщо виборець проживає чи перебуває за межами Україні і має намір голосувати в іншій іноземній державі, заява подається до органу ведення реєстру виборців у МЗС.

ДЕТАЛЬНО У ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=GUYcgKAbDxc

Проект здійснено за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. Погляди учасників заходу не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США. 

Проект "Гаряча лінія" для допомоги виборцям, спостерігачам та іншим суб'єктам виборчого процесу для реалізації та захисту їх прав під час виборів Президента 2019.

Здійснено в рамках проекту за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the Democracy Grants Program of the U.S. Embassy to Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government. 

 
     

Аналітика

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України