Про проект  

ВИБОРИ в Україні і світі  


Експерти про те, чи варто проводити вибори на Донбасі

Дмитро Шурхало (ведучий)Вже 5 вересня починається передвиборна кампанія з місцевих виборів. Вибори на Донбасі – одне з основних невирішених питань. Як бути?

Наскільки я знаю зі спілкування з вашими колегами, є два бачення. Одні кажуть, що взагалі не треба в Луганській і в Донецькій областях, на підконтрольних українській владі територіях, їх проводити. Інші ж кажуть, що лише у прифронтовій смузі вибори не потрібні, тобто десь 20 км від лінії протистояння – не треба, а загалом можна проводити.

Єдине, в чому збігаються думки, що на окупованих територіях точно не буде  виборів, а от щодо інших регіонів, то є такий різнобій.

До якої думки схиляються у парламенті зараз?

Леонід Ємець: Закон уже прийнятий. І там визначена процедура. Тобто буде за позицією військово-цивільних адміністрацій у Луганській і в Донецькій областях визначений перелік населених пунктів, де можуть відбутися вибори і де вибори не можуть відбутися.

Такий стан передбачений з метою убезпечити громадян України, тому що, зрозуміло, ті міста, де відбудуться вибори, згідно з українською Конституцією, і буде велике скупчення саме прихильників України, які прийдуть на вибори, то ці місця стануть метою терактів бойовиків, російських військ. Особливо якщо ці міста розташовані на відстані досяжності артилерії, яка, як ми бачимо, нікуди не відведена і, можливо, присипана якимось гілочками.

Тому там проводити вибори – це означає отримати, можливо, десятки, можливо, і більше загиблих громадян України. Чи варте це того? Я думаю, що ні. І вибори там, звичайно, мають відбутися, як це передбачено Конституцією України, але виключно після того, як держава зможе убезпечити процес виборів. Це обов’язок української держави.

– Але, погодьтеся, вибори президента на Донбасі були, вибори парламенту були, і тут раптом згадали про безпеку, коли йдеться про місцеве самоврядування.

Наталія Линник: Наскільки ми поінформовані, то ми знаємо, що вже військово-цивільна адміністрація Луганської області надала інформацію щодо 51 адміністративно-територіального пункту, де не можна проводити вибори. Наскільки я пам’ятаю, і 71 такий пункт у Донецькій області.

Відповідно луганський Комітет виборців також зробив своє дослідження. І з міркувань безпеки, треба не проводити у 30 прифронтових пунктах саме Луганської області.

Відповідно луганський Комітет виборців також зробив своє дослідження. І з міркувань безпеки, треба не проводити у 30 прифронтових пунктах саме Луганської області.

– Але це менше місяця. Тобто подвійні вибори?

Наталія Линник: Це менше місяця. Але все рівно територіально-виборчі комісії працюють у цей час. ТВК працюють на постійній основі. Все рівно їм доведеться проводити вибори у Краматорському районі, наприклад, встановлювати результати.

– Пане Ємець, ця ідея про вибори 29 листопада, яку Павло Жебрівський озвучив, наскільки доцільна?

Леонід Ємець: Розумієте, чому така чехарда виходить? Тому що насправді, де-факто у нас війна з Росією. І це, м’яко кажучи, ні для кого не секрет. Але де-юре у нас АТО. Насправді всі ті можливості для забезпечення діяльності військових, цивільних і інших інструментів влади у боротьбі з агресором, які передбачаються воєнним станом, уже реалізовані через окремі закони. Тобто сам факт існування таких інструментів, як військово-цивільні адміністрації – це елемент воєнного стану. І під час війни, зрозуміло, ніякі вибори проведені не можуть бути, оскільки…

– У нас вже ж було двоє виборів, даруйте.

Леонід Ємець: І слава Богу! Але зараз інформація, яка надходить від військових, від СБУ, від керівників військово-цивільних адміністрацій про те, що небезпека є, і вона реальна. Якщо хтось хоче ризикнути людським життям для того, щоб перевірити, чи буде небезпека, чи ні – ну…

– Чому про це не думали на президентські і на парламентські вибори? Тут виникає просто думка про те, що керується влада якимись політичним міркуваннями, політичної доцільності, а не юридичної.

Леонід Ємець: На той момент не існувало військово-цивільних адміністрацій. На той момент, коли були вибори президента, про які Ви говорите, не існувало ряду законів, які дають можливість цим військово-цивільним адміністраціям визначати діяльність, у тому числі і таких процедур, як виборчі процеси на підконтрольних їм територіях. Тому що це є елементи воєнного стану. Як тільки ці закони були прийняті і запрацювали, то запустилися ці механізми.

Це питання, яке треба ставити не парламентарям, тому що ми йдемо якраз тут на виконання завдань, які перед нами ставлять військові, які перед нами ставлять люди, які перебувають на територіях, де відбувається війна. І вони нам кажуть, що треба зробити це ось так, ось так і ось так. Ми, звичайно, заявляємо про те, що варто було б, мабуть, вести питання про воєнний стан. Але тут з нами вже дискутують президент та дипломати, які стверджують, що воєнний стан зараз нашкодить українській державі, бо зв’язує їх у дипломатичних можливостях.

 
     

Аналітика

  • Президентські вибори у Франції: Макрон і Ле Пен виходять у другий тур. Чого очікувати Європі та Україні?

    За підсумками першого туру виборів у Франції, що відбулися 23 квітня, у другий тур виходять два кандидати: центрист Еммануель Макрон та представниця ультраправих Марін Ле Пен. Цей факт підтвердив вірність попередніх опитувань, але все ж містить у собі певний привід для оптимізму – французькі виборці віддають перевагу поміркованим поглядам лідера партії «Вперед!», а не шовіністичним висловлюванням лідерки «Національного фронту». 

    25-04-2017 09:10
  • Підсумки президентських виборів у Сербії

    На президентських виборах очікувано переміг кандидат від Сербської прогресивної партії, дійсний прем’єр-міністр Сербії Александр Вучич. Другого тура не буде – Вучич взяв необхідні для однозначної перемоги 55% голосів. Його часто критикували як за проросійську, так і за проєвропейську позицію – в залежності від політичних поглядів критика. Але Вучич не є настільки простим, щоб називати його суто проросійським або суто проєвропейським. 

    10-04-2017 18:04

Звіти КВУ

  • Фінальний звіт КВУ за результатами місцевих виборів 2015 року

    25 жовтня 2015 р. в Україні відбулись чергові місцеві вибори за новим законом про місцеві вибори. Цей закон було прийнято на виконання коаліційної угоди парламентської Коаліції депутатських фракцій «Європейська Україна», сформованої за результатами позачергових виборів 26 жовтня 2014 року.

    Виборчий процес відбувався в умовах Антитерористичної операції на Сході України, коли частина населених пунктів Луганської та Донецької областей знаходяться під контролем проросійських бойовиків... 

    01-04-2016 01:10
  • Звіт КВУ по спостереженню за днем виборів 26 жовтня 2015 року

    КВУ вважає, що день голосування на місцевих виборах, за виключенням виборів у кількох територіальних громадах, в цілому відповідав стандартам вільних та демократичних виборів. Зафіксовані порушення чинного законодавства в переважній більшості не мали суттєвого впливу на результат голосування. 

    05-11-2015 10:50
Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України